måndag 30 november 2009

sveriges 00-tal: plats 1

Studio - West Coast
(Information, 2006)

Efter tre limiterade singlar på det lokala skivbolaget Service startade Studio en egen etikett och med hjälp av intäkter från illegala fester släppte man sitt första album West Coast. Även denna utgåvan var strikt limiterad och endast tillgänglig på vinyl fram tills 2007 då en reissue kallad "Second Edition" släpptes på CD och vinyl.

Första gången jag hörde Studio var i slutet av 2006, strax före släppet av deras samlingsskiva Yearbook 1. Jag lyssnade och gick vidare i stort sett, men det pratades om duon ganska mycket och på Accelerator-festivalen 07 så såg jag dem live. Hur det var kan ni läsa här.

Det kom att förändra min uppfattning helt och hållet. Samlingsskivan Yearbook 1 inhandlades och jag kommer ihåg att jag inte fick lyssna i bilen hem från Stockholm. Det var något nytt, banbrytande men samtidigt lät det som en mix av gårdagens bästa. Brittisk post-punk i en lekfull utdragen dansant baleric-kostym.

Bästa spår: Out There, Life's a Beach!
Fotnot: Länken leder till "Second Edition", den re-issue som släpptes 2007.

4 kommentarer:

  1. Skräll att den här var etta.

    Varför fick du inte lyssna på Y1 på vägen hem? Jag har både Y1 och Y2, har jag alla låtarna då?

    SvaraRadera
  2. De övriga i bilen gillade det inte tror jag. (Läs syrran). Japp, Y1 innehåller alla låtar från West Coast + No Comply 12" men de är lite ommixade och låter som på West Coast reissuien. :)

    Y2 innehåller de flesta av deras remixer.

    SvaraRadera
  3. Kul lista!

    Kommer "världens 00-tal" nu?

    SvaraRadera
  4. Tack. Nja försöker sammanställa "världens 09" nu. Sen får vi se om jag gör en "världens 00-tal" senare, känns dock som om jag inte är tillräckligt förbered för ett sådant mastodontprojekt.

    SvaraRadera